Murcia (deel 2)
Hi lieve lezers,
Zoals beloofd dit keer meer over speeltuinen en typische tapas en eten uit Murcia. Beiden zijn er in overvloed. Speeltuinen zijn te vinden op bijna iedere straathoek en in ieder park. Jardin Botanico, Floridablanca, om de hoek, aangrenzend aan een pleintje en op een pleintje. Bijna iedere speeltuin heeft een wip in de vorm van een bij, een herkenningspunt. Oliver vindt de speeltuinen, ook hier in de stad, heel erg leuk en vermaakt zich prima bij iedere speeltuin. Daarnaast gaan we op een druiligere dag ( ja ja, hier regent het soms ook) naar het Science & Water musuem. Klein, maar zeker leuk voor kinderen. Ze mogen van alles zelf doen en overal aan zitten. Daarnaast zijn er een paar aquaria. De paraplu's kochten we overigens bij de Zeeman, ja ook die heb je hier.
Nu genoeg over de speeltuinen en door naar het eten. Murcia staat bekend om tapas. Op nummer één is de "marinera". Dat is een ronde soepstengel (rosquilla) met daarop Russische salade (gemaakt van aardappelen, tonijn, ei, olijven, wortel en mayonaise) en daarbovenop een ansjovis. Als het goed is kan je deze in drie happen opeten. De kunst is om dit te doen zonder de soepstengel ergens anders te breken. Als je niet van ansjovis houdt dan kan je een "marinero" bestellen, de ansjovis is dan vervangen door een boquerón. Wil je enkel de salade op de soepstengel dan bestel je een "bicicleta".
Op onze weg richting het treinstation, zien we, naast de Zeeman, een typisch Spaanse tapasbar, Pepe los Jamones, en het was bomvol. Achterin was er nog één tafeltje vrij en wij gingen er zitten. Een drukke, ietwat oudere man, liep met borden en een kladblok in de rondte. We kregen het gevoel dat mensen ons aanstaarden en vroegen ons af hoe het hier werkte. We wachtte rustig en de meneer gebaarde zo bij ons te komen. We bestelden drinken en hij gaf aan geen menukaart te hebben, maar dat hij dat was. Hij sprak geen Engels, dus alles ging in het Spaans en op een rap tempo haha. We bestelden bloedworst, gekookte aardappelen met aioli, bonen met konijn (michirones), kaas van de grill, marinera, bocadillo con serrano en brood. Als toetje hadden we Calatrava met een Belmonte koffie, heerlijk. Alles tezamen aten en dronken we hier voor 34 euro, goede prijs-kwaliteitverhouding dus. Daarom zijn we hier ook een keertje teruggekomen om de pulpo (inktvis) met ontzettend veel knoflook te eten en zarangollo (courgette, ei en ui). Erg lekker, ook als ontbijt denk ik zo.
We liepen niet voor niks richting het treinstation. We waren op weg om kaartjes te kopen voor de reis naar Cartagena. De eerste keer voor Oliver met de trein en 26 april was het zo ver. Voor € 24,80 hadden we alle drie een retourkaartje. In ongeveer 1 uur ben je in Cartagena. Over Cartagena valt niet heel veel te vertellen. Is het leuk, ja als uitstapje. Via het museum gaan we naar het Teatro Romano. Dit is namelijk de enige weg om bij het theater te komen. De kosten waren 6 euro per persoon en Oliver was gratis. We liepen door het museum en kwamen zo bij het theater uit. Dit was wel mooi om te zien. Toch pakte het mij niet, het was mooi, maar in mijn ogen niet bijzonder. Misschien omdat ik dit vaker heb gezien, of omdat de verwachtingen zo hoog gespannen waren. Na het theater liepen we door naar boven, steeds verder en hoger totdat we op een mooi uitkijkpunt kwamen. Verder omhoog en we kwamen bij Castillo de Concepcion. We besloten hier geen 4 euro voor te betalen en onze weg te vervolgen, weer terug naar beneden. We aten bij een restaurant en dronken een glaasje licor 43. Aangezien dat hier gemaakt wordt, kon dat echt niet ontbreken. We liepen nog even langs de haven en toen was het al tijd om terug te keren naar het treinstation, want de trein zou vertrekken om 17:20 uur vanaf perron 3. Hier werden de kaartjes wel gecontroleerd in tegenstelling tot in Murcia. Stipt vertrokken we weer richting Murcia. We hebben maar een zeer klein deel van Cartagena gezien, maar op basis van de feeling en wat wij hebben gezien kan ik zeggen dat Cartagena niet mijn voorkeur heeft. Het was leuk voor een dagje weg, dat was weer te kort, maar Murcia heeft veel meer in mijn ogen, maar dat zal vast heel persoonlijk zijn.
Op een van de vele mooie pleintjes die Murcia rijk is eten we nog meer tapas. We proefden caballito (gefrituurde garnaal in deeg), marinera, zuburiña en croquettas gambas rojo. Ook dit was allemaal heerlijk!
In de stad heb je talloze panaderias, bakkerijen. Heerlijke hartige pasteitjes, koffie en zoete lekkernijen zijn hier te verkrijgen. We proeven niet alles, want dat is gewoon te veel, maar eentje wil ik wel uitlichten: pastel de carne. Pastei met vlees heeft een heerlijk knapperige buitenkant en het vlees is heerlijk gekruid. We hebben de 'gewone' variant gegeten en de rabo de toro (ossenstaart), beiden vonden we heerlijk. Als je avontuurlijk bent ingesteld, is er ook een variant met hersenen. Die hebben wij overgeslagen.
Naast al dat eten kan iets te drinken natuurlijk niet ontbreken. Buiten water om, drinken ze hier ook bier als water. De prijzen zijn ontzettend laag en je kan het ook gewoon overal bestellen, ja ook bij je menu in de Burger King bijvoorbeeld.
Veel Spanjaarden sluiten hun maaltijd af met een gin tonic, nog niet gedaan hier, maar aan keuze geen gebrek. Waar we wel stiekem een beetje van zijn gaan houden is de caloriebom café Belmonte; gecondenseerde melk, espresso en een scheutje Veterano (brandy). Ja heerlijk zo een diner afsluiten.
Als je nog niet gegeten hebt, eet smakelijk!
Lieve groetjes,
Elianne
Foto’s
1 Reactie
-
Marijke:18 mei 2024Nu weer heel wat meegemaakt vooral op culinair gebied volgens mij. Ook leuk samen die uitstapjes vooral Oliver zijn speeltuintjes. Fijn dat jullie je zo vermaken. Xxxma

